Masoneria In Republica Moldova. I


La data de 23.05.14, la postul de televiziune PublikaTV, a rulat o emisiune in care s-a discutat tematica masonica, avandu-i ca invitati pe Presedintele Onorific al Conferintei Mondiale Masonice, Th. Jackson si pe Marele Maestru al Marii Loje a Moldovei, Iurie Sedletchi. Cu toate ca realizatorii emisiunii au afisat titlul "Masoneria mondiala fara secrete", emisiunea a fost foarte slaba. Doar prezenta Dlui Jackson a salvat emisunea. Intrebarile nelalocul lor puse de moderatori, interventiile fara noima ale acestora au facut ca o potentiala emisiune de succes sa se transforme in ceva ordinar, neinteresant si chiar plicticos. Ca sa fiu inteles corect, nu e  numaidecat sa apara ceva senzational in emisiune, nu e numaidecat sa storci informatii de ultima ora in exclusivitate. E mult mai actual sa pui niste intrebari despre cum si cine au fost cei care au pus bazele masoneriei in Republica Moldova. Ce presupune titlul de Mare Loja si de ce se numeste anume asa. Unde au loc intrunirile masonice. Ce presupune un ritual masonic si de ce e ascuns de ochii lumii daca se invoca doar o nota de discretie. Puteau fi puse inca o sumedenie de intrebari elementare pentru a face o emisiune interesanta pentru publicul larg. Moderatorii, am impresia ca nici nu au prea incercat sa se documenteze prea mult asupra anumitor elemente tematice pentru ca mai apoi sa poata pune intrebari concrete.
La rugamintea a mai multa lume care e la curent cu investigatiile mele in ce priveste masoneria si in general societatile secrete, o sa public un prim articol dintr-o serie mai larga, cu privire la fenomenul masonic autohton.


Pentru a vorbi despre masoneria in Republica Moldova, e necesar sa aruncam o privire in trecutul nostru pentru a intelege de unde au pornit toate. Masoneria in teritoriul dintre Nistru si Prut, apare pentru prima oara in primavara anului 1821, data deschiderii oficiale a lucrarilor masonice fiind insa1 iulie acelasi an. Acest fapt ni-l confirma lucrarea lui N. Kulman "Contributii la istoria masoneriei din Rusia. Loja din Chisinau. Revista Ministerului Instructiunilor Publice. Octombrie 1907" (rus). Cu toate ca masoneria si-a inceput lucrarile oficiale la 01.07.1821, se presupune ca instalarea oficiala a Lojei, nu a avut loc niciodata. De aceasta parere este si P. Scegolev in lucrarea "La istoria lojei masonice puskiniene. Revista Anii Trecuti. 1908. Nr. 5-6" (rus). Miscarea masonica autohtona si-a inceput parcursul pe filiera ruseasca, sub auspiciile asociatiei masonice din Petersburg "Astreia". Mult timp s-a pus sub semnul intrebarii existenta Lojei masonice din Chisinau, deoarece ea nu figura in "Tabloul marii loje Astreia pe anul 1820-21", ea nefiind enumerata printre cele 24 de loje citate. Ulterior s-a stabilit ca loja purta numarul "25" si lupta pentru a fi recunoscuta de centru. Se lupta din simplul motiv pentru ca senatorul Kuşelev, conducatorul centrului, cerea sanctiuni impotriva initiatorilor Lojei, refuzandu-le confirmarea Constitutiei Lojei. Abia la data de 20 septembrie 1821, succesorul lui Kuşelev, contele Musin-Puskin, a recunoscut existenta Lojei, acordandu-i numarul "25".
Fondatorii Lojei din Chisinau au fost 13 la numar:
1. Puşcin Pavel Sergheevici - Venerabil al Lojei (facea parte si din asociatia secreta "Союз Благоденствия" (Alianta Prosperarii) (Rusia)
2. Tucicov S.A. - Vistierul Lojei (Rusia)
3. Chambonneau Charles, baron - "Surveillant" (Supraveghetor) al Lojei (mason francez) (Franta)
4. Tardent Louis Vincent - Supraveghetor (Elvetia)
5. Brancowitz Ivan - Orator al Lojei (Rusia)
6. Fleury Pierre - Secretar (Franta)
7. Ghirland Rafael - Maestru de Ceremonii
8. Maximovici Mih. - Maestru (membru al Lojei "Globul de Aur" din Hamburg)
9. Louis de Tresca - Maestru ( mason in Madrid), (Franta)
10. Bernardo Manuel, boier - Maestru
11. Curtot Pierre - Maestru (mason din Kamenet-Podolsk, comandantul cetatii din Cetatea Alba)
12. Dragusevici Matei, negustor - Maestru
13. Barozzi Iacov - Maestru
Specificam ca aceasta probabil este doar o parte a listei de fondatori si membri ai Lojei. Se presupune ca un membru ar fi fost poetul Alexandr Puşkin, exilat in Chisinau intre anii 1820-23. De asemenea se presupune ca alt membru ar fi fost alsacianul Schuler, mason din Paris. In cazul poetului Puşkin, au fost discutii aprinse daca a fost sau nu mason initiat in Chisinau. S-a vehiculat ca s-ar fi gasit o lista completa a membrilor Lojei din Chisinau dar in cercetarile mele nu am gasit pe cineva care sa faca trimitere la un act oficial din arhive sau din colectii particulare. La moment, toate afirmatiile serioase cu privire la apartenenta lui Alexandr Puşkin la Loja masonica din Chisinau , se bazeaza pe un citat din Corespondenta poetului, mai exact intr-o scrisoare catre poetul V.A. Jucovski: "La Chisinau eram prieten cu maiorul Raevski, cu generalul Puşcin si Orlov... Eram mason in loja din Chisinau, fondata de generalul Puşcin, adica in aceea - pentru care s-au nimicit in Rusia toate Lojile". Mai exista niste versuri ale lui Alexandr Puşkin, dedicate generalului Puşcin care suna cam asa:
"И скоро, скоро смолкнет брань
 Средь рабского народа,
Ты молоток возьмешь во длань
 И воззовешь: свобода!
Хвалю тебя, о верный брат!
О каменщик почтенный!
О Кишенев, о темный град!
  Ликуй, им просвещенный!"

Dupa cum vedem, persista intradevar elementele masonice in versuri, mesajul insasi e unul masonic. Se mai presupune ca numele Lojei din Chisinau (Ovidiu - 25) nu putea fi dat decat de catre Alexandr Puşkin, acesta simtindu-se aidoma poetului antic Ovidiu, exilat in aceste tinuturi. Poetul deseori isi compara soarta cu cea a lui Ovidiu, fapt observat in biografia dar si creatia lui. 
Cu toate acestea, nici un alt document oficial nu confirma apartenenta poetului Alexandr Puşkin la Loja Masonica din Chisinau. Pana la aparitia unor dovezi concludente, ramane la discretia fiecaruia sa decida pe baza celor enumerate mai sus care e raspunsul. Exista si afirmatii ale biografilor lui Alexandr Puşkin, care afirma ca poetul a fost invitat in cercul masonic atunci cand inca nu era instituita Loja oficial, dar mai apoi el nu a  figurat printre membrii masoni. Personal, inclin sa cred la fel, chiar daca exista si argumentul ca prietenii poetului, printre care Nic. St. Alexeev si maiorul Vl. F. Raevski, erau masoni.
Dupa cum am vazut mai sus, Puşkin afirma ca anume din cauza Lojei din Chisinau au fost nimicite apoi toate Lojile din Rusia. De ce oare?
La acea vreme, in randul ofiterimii isi facea aparitia o alta societate secreta, "Decabristii" (Decembristii). Parte din ofiterime, erau membri ai acestei societati dar si masoni. "Decabristii" constituie o miscare secreta cu scopuri politice care merita o tratare aparte si intr-un articol viitor voi desfasura aceasta tema. Scopurile politice ale "Decabristilor" erau legate de conferirea de mai multe drepturi pentru populatia simpla, scopuri politice legate de tendinte democratice si chiar inlaturarea familiei regale din fruntea Imperiului Tarist Rus, in maniera Revolutiei Franceze. La Chisinau, tendinte decabriste avea generalul Mihail Feodorovici Orlov, fiul nelegitim al celui mai tanar Orlov din ceata imparatesei Ecaterina II. In jurul sau s-au strans mai multi ofiteri cu tendinte similare, cum ar fi polcovnicul I. Liprandi. 
Trebuie sa mentionam ca deja in anul 1822 la Petersburg este creata "Societatea Secreta Nordica" iar la Tulcin in Podolia - "Societatea Secreta Sudica". Scopurile acestor Societati erau scopurile Decabristilor. Intre aceste doua Societati, create initial pentru a lucra de comun acord, izbucneste un conflict. Astfel, "Societatea Secreta Nordica" pleda pentru o monarhie constitutionala, pe model englez. "Societatea Secreta Sudica" pleda pentru republica, avand ca model directoratul din Franta. Ambele societati programau o revolutie inarmata si constituirea unui guvern provizoriu. 
Ofiterii din anturajul lui Orlov incep sa "propavaduiasca" ideile revolutionare printre soldati. Orlov, printre altele, avea o autoritate de apreciat in randurile masonilor, acestia numindu-l "parinte". Pe langa Orlov, tendinte occidentaliste avea si guvernatorul suprem al Basarabiei, I.N. Inzov, care a fost mason in Loja "Globul de Aur" din Hamburg. Tot in aceasta perioada, izbucneste rascoala eterista ("Eteria" fiind o alta organizatie secreta cu scopuri politice ce urmeaza sa fie descrisa intr-un articol ulterior), fapt ce atrage atentia asupra Basarabiei din partea autoritatilor guvernamentale. Tot ce se intampla in randurile ofiterilor din Chisinau este transmis de catre agenti speciali la Petersburg. Un caz hazliu, are loc tot in aceasta perioada. Arhimandritul bulgar, Efrem, a fost adus cu trasura in Casa lui Caţâki, unde se afla Loja din Chisinau. Trebuie sa mentionam, ca aceasta casa se afla in zona arnautilor (albanezi), unde locuiai si multi bulgari. Arhimandritul trimise trasura acasa, fapt neobisnuit pentru acea vreme. Acest lucru a fost observat de catre un grup de bulgari. Alarmati, acestia au decis sa observe ce se va intampla mai apoi. Nu peste multa vreme, au vazut cum arhimandritul era scos din casa, legat la ochi, si condus spre beci. Atunci bulgarii au sarit in ajutor, crezand ca viata arhimandritului lor este pusa in pericol. Astfel, au zadarnicit intentia arhimandritului Efrem de a deveni mason. Cazul a ajuns o snoava in oras, dar a atras atentia securitatii in acelasi timp. Seful Statului Major al Imparatului, printul P. Volconski, cere un raport din partea lui Inzov, in care cere sa se clarifice daca in Chisinau functioneaza o Loja masonica. Inzov da un raspuns favorabil masonilor, foarte inexact si cetos. Respectiv, la sfarsitul lunii noiembrie, 1821, in Chisinau soseste Seful de Stat Major al armatei din Tulcin, generalul P. Kiselev, pentru a ancheta cazul. Masonii inteleg ca sunt supravegheati cu atentie, mai ales din cauza membrilor cu idei revolutionare. La 9 decembrie, noaptea, muta toate atributele Lojei in casa generalului Puşcin. Kiselev, face un raport in care nu prezinta nimic compromitator. Cu toate acestea, pe baza mai multor zvonuri din zona, la data de 1 august 1822, urmeaza rescritpul imparatesc, prin care se desfiinteaza toate Lojile masonice din Rusia.
Acesta a fost rolul Lojei din Chisinau, rol decisiv in parcursul masonic pe filiera ruseasca. 
Abia in 1922, la 10 martie, Loja masonica din Chisinau a fost reanfiintata, cand a venit in Chisinau Ioan Pangal, dand insarcinare lui Neculai Neculaevici Alecsandri s-o fondeze. N.N. Alecsandri a detinut functia de Venerabil al Lojei pana la 23 martie 1923, cand a obtinut diploma de Mare Inspector Genral - al 33-lea. La moartea acestuia, toata literatura masonica si atributele s-au retrimis la Bucuresti.
In perioada interbelica, miscarea masonica din Basarabia si-a trasat lucrul in conformitatea cu directivele masonice de la Bucuresti. Au activat cateva Loji, printre care una si la Orhei. In perioada celui de al Doilea Razboi Mondial, masoneria din Basarabia isi incetase activitatea de multa vreme. A trebuit sa treaca cateva zeci de ani ca in 1997, masoneria sa-si reaprinda luminile in Chisinau. 

Va urma.

*Preluarea sau reproducerea materialelor prezentate in acest articol se poate realiza doar cu indicarea link-ului sursei, trebuie citata sursa si autorul. Preluarea integrala se poate realiza doar in urma unui acord incheiat cu autorul articolului. Materialele publicate aici sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor si drepturile conexe.

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare