Interviu cu istoricul Francmasoneriei din Rusia, Andrei Serkov

În cele ce urmează prezint atenţiei cititorilor un interviu cu istoricul Francmasoneriei din Rusia, candidat în ştiinţe istorice, Andrei Serkov. Îi mulţumesc şi pe această cale pentru că a acceptat şi de această dată să ne vedem, să discutăm, să facem schimb de informaţii.
Varianta în limbă rusă a interviului poate fi accesată aici iar cea în limba engleză aici.


Andrei Ivanovici, bună ziua. Povestiţi-ne cum a început totul şi din ce motiv activitatea Dvs este atât de strâns conectată cu istoria francmasoneriei?


Această tematică mă preocupă deja mai mult de 30 ani, însă totul a început atunci când eram student în anul întâi la Universitatea din Moscova şi mi s-a încredinţat să fac o expunere despre viaţa şi activitatea lui Novicov. Din acel moment, de când am început să citesc lucrările lui Novicov, sunt 30 de ani deja. Astfel a apărut interesul pentru această mişcare şi am ajuns ca anume această temă să fie de bază în activitatea mea.

Bine dar de ce anume masoneria şi nu alte aspecte ale vieţii şi creaţiei lui Novicov?

În mare măsură la început mă interesa mişcarea decembristă, un subiect care suscită interesul multora, însă aspectul masonic şi activitatea formării organizaţiilor decembriste nu au fost analizate. Exista doar un articol mic al academicianului Drujinin „Semnele masonice ale lui P.I.Pestel”. Şi cu toate că mai mult de 120 dintre decembrişti au fost masoni, nimeni nu cercetase îndeaproape acest aspect. De aceea am decis să mă ocup de acest subiect, să clarific cum s-a format mişcarea decembristă şi care erau conexiunile sale cu masoneria. Pe parcursul studierii conexiunilor decembriştilor cu masoneria, aceasta din urmă mi-a suscitat interesul iar mai apoi am scris chiar şi lucrarea de diplomă la această temă, iar în consecinţă şi disertaţia de candidat în ştiinţe.

În cărţile publicate de Dvs vă bazaţi cercetările aproape exclusiv pe materiale de arhivă. Faceţi trimiteri la un număr impresionant de documente. Cât timp aţi lucrat în instituţiile de arhivă?

Cum am menţionat deja, lucrez în arhive mai mult de 30 de ani, aceasta presupunând mai mult de 19000 de biografii, încercând în fiecare zi să vin cu noi completări, corecturi ale biografiilor francmasonilor, apar nume noi, apar date despre legăturile de rudenie, despre serviciu. De aceea mă stradui, cum a spus scriitorul Iurii Oleşa, „Nicio zi fără un rând”. La fel şi eu, încerc în fiecare zi să aduc un căt de mic detaliu, ceva nou, cu privire la biografia personajelor mele. În ce priveşte strict lucrul de scriere, adunarea informaţiei pentru Dicţionar (Masoneria rusă. 1731-2000.Dicţionar enciclopedic), au fost necesari 17 ani de lucru în arhive, cu documentele originale.

"Masoneria rusă. 1731-2000. Dicţionar Enciclopedic"
Biblioteca Alexandru Rufanda


Planificaţi o ediţie nouă a dicţionarului?

Sper, dat fiind faptul că numărul de biografii, în special pentru secolul 18, a crescut considerabil şi desigur între timp au devenit cunoscute mai multe detalii cu privire la biografiile masonilor. Probabil va trebui să divizăm pe secole toată informaţia şi astfel vor rezulta cam 6 cărţi. Dar acestea sunt doar planuri provizorii, între timp continuând să-mi completez baza de date cu privire la biografiile masonilor, fără a şti dacă va urma o ediţie nouă a Dicţionarului. Acest fapt depinde de editor.

La ce lucraţi în momentul de faţă?

În momentul de faţă am gata pregătit un articol şi două cărţi care sunt în stadia finală de prelucrare tehnică. Împreună cu istoricul Roman Alexandrovici Gorodniţkii, am pregătit publicarea tuturor ritualurilor masonice din secolul 18, care vor fi publicate într-un volum aparte. Dar nu numai aceasta, se vor regăsi şi lucrările ritualice după care a lucrat chiar Novicov. Al doilea proiect este o altă carte de asemenea în colaborare cu Roman Alexandrovici Gorodniţkii, dedicată istoriei martinismului şi relaţiilor martiniştilor cu francmasonii. De asemenea am gata pregătiti un articol în care prezint toate planşele masonice cunoscute dar nepublicate încă ale lui Gheorghii Victorovici Adamovici, poet, cunoscut critic literar.

În căutările Dvs arhivistice, aţi avut ocazia să găsiţi ceva neobişnuit?

Am avut un asemenea caz. Fiind în Paris, am găsit un document care, să spunem aşa, m-a uimit. Pentru mine preocupările alchimice ale masonilor ţineau de domeniul legendei, însă mai apoi m-am ciocnit cu un astfel de document care mi-a spulberat indoiala realităţii acestor fapte. Mare Comandor al Supremului Consiliu Rus în Franţa a fost Alexandr Feodorovici Keller. Într-o oarecare măsură, îl putem considera drept fiul adoptiv al întemeietorului mişcării sinarhice, mason, Alexandre Saint-Yves d'Alveydre. Saint-Yves d'Alveydre i-a transmis lui Keller rezultatele experienţelor sale alchimice. Keller la rândul său ar fi cusut proba de aur obţinut în urma acestor experienţe alchimice în panglica sa masonică de grad 33. El a fost un ocultist renumit, a întreprins săpături în Siria şi Egipt. Iar atunci când a adecedat, în ultimele zile ale vieţii sale, a transmis această panglică cu proba de aur alchimic, noului Mare Comandor al Supremului Consiliu, Nicolai Laurentievici Goleevskii. Acesta, după al Doilea Război Mondial s-a reîntors în Rusia, încercând să readucă la viaţă masoneria. Tentativa, în mod evident, a eşuat. Dar însăşi faptul că aceste persoane aveau conexiuni cu experienţele alchimice fiind deja masoni ai secolului 20, pentru mine a fost o descoperire care a survolat legenda. De aceea, faptul rămâne fapt, iar pentru mine aceasta a fost ceva neaşteptat şi extraordinar. Nu am mai găsit panglica, aşa cum el s-a reîntors în Rusia. A fost ataşat militar al Ambasadei Americane în Franţa, apoi s-a alăturat mişcării patrioţilor sovietici întorcându-se în Rusia. În schimb am găsit, eu o păstrez, patenta de grad 33 a lui Goleevskii, care se află într-o stare nu prea bună. Din păcate nu a avut urmaşi direcţi şi alte documente nu s-au păstrat. A fost doar voia întâmplării că am găsit această patentă la nişte cunoscuţi. 


În care alte instituţii de arhivă aţi mai lucrat în afară de cele din Rusia?

Cu părere de rău nu în atât de multe pe cât aş fi dorit. Am reuşit totuşi să întreprind cercetări în Franţa şi SUA, pentru o perioadă scurtă. Însă datorită faptului că în occident acest subiect este studiat foarte intens iar materialele se publică în mod constant, am posibilitatea să aflu date noi. Trebuie să ţinem cont însă de faptul că fasciştii au întemeiat un muzeu impunător al „iudeo-masoneriei”, iar după război, înr-un castel din Cehia a fost găsită această imensă arhivă constituită din documente masonice din toată Europa. La început fasciştii au adunat aceste documente pentru a le studia, ulterior întreaga arhivă a fost transportată la Moscova şi se păstra în cadrul Arhivei Speciale a NKVD-ului. La momentul de faţă o bună parte a acestor documente au trecut în custodia Arhivei de Stat Militare a Federaţiei Ruse. Adică, în mod special nici nu a trebuit să călătoresc prea mult, aşa cum toate aceste documente se aflau în Moscova. Acum aceste documente nu mai sunt la compartimentul „Secret” şi am putut să lucrez cu ele. 

Andrei Ivanovici, vă mulţumesc! Până la noi întâlniri!

*Preluarea sau reproducerea materialelor prezentate în acest articol se poate realiza doar cu indicarea link-ului sursei, trebuie citată sursa și autorul. Preluarea integrala se poate realiza doar în urma unui acord încheiat cu autorul articolului. Materialele publicate aici sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii

Postări populare